Og her ligger måske den største udfordring for den grønne omstilling begravet. Sagt lidt firkantet,
så bliver det afgørende for myndighederne, herunder kommunerne, at de aktivt arbejder på at få
borgerne med ombord i alle faser af omstillingen for at hindre modstand, men ikke kun det. At
fokusere målrettet på de komponenter, der kan sikre en bred og dyb folkelig forankring er også
centralt for at opnå den nødvendige acceleration af den grønne omstilling.
Og hvordan sikrer vi så denne forankring? Svaret ligger i den tredje strategi – deltagelse. Både
forskning og praksis viser, at ved at arbejde målrettet med at øge borgernes kollektive deltagelse i
omstillingen og fremme organiserede og handlende fællesskaber, kan man opnå den følelse af
medejerskab over forandringerne, som er en forudsætning for 1) at udvide mandatet til den
vidtgående omstilling, 2) at accelerere omstillingen på scope 3 niveau ved at borgere, virksomheder
og organisationer begynder at tage ejerskab over reduktionen af egne udledninger og 3) at mindske
protester mod implementering af konkrete løsninger.
Den bagvedliggende mekanisme bag argumentet er simpel og kan betegnes som “deltagereffekten”.
Pointen er, at jo mere vi som borgere selv er med til at træffe de beslutninger, der også kommer til
at berøre os selv, jo mere vi forstår og selv kan bidrage til at forme beslutningen, desto større
medejerskab føler vi og desto større gener er vi også villige til at acceptere.
Et positivt eksempel på hvordan deltagereffekten allerede gør sig gældende på klimaområdet kan
findes i Rebild kommune, hvor lokale ildsjæle for år tilbage stillede sig i spidsen for at samle
kommunens borgere om den grønne dagsorden. Ide-mageren Sussi Handberg fik blandt andet
stablet på benene, at der i Rebild afholdes årlige klimauger, som fungerer som et samlende initiativ
for både kommune, virksomheder, organisationer og frivillige. Her mødes man for at blive klædt på
med ny og nyttig viden og for at diskutere og fremsætte grønne initiativer, der kan udbredes i
Over en årrække er involveringen i kommunens klimaprojekter således stødt vokset og ligeledes er
de grønne ambitioner og resultater. I Rebild er det civile engagement i omstillingen tiltaget så
meget, at det i dag er cirka en tredjedel af indbyggerne i kommunen, der tager del i aktiviteter
relateret til grøn omstilling. Blandt andet de lokale planer for jordfordeling illustrerer, hvordan en
kommune kan drage stor nytte af, at engagerede og målrettede civile aktører og grønne ildsjæle
tager ansvar i den konkrete udformning af klimapolitiske planer. Det var landmænd, skovridderen
og naturvennerne, der sammen blev enige, uden kommunen drev det. Resultatet af processen er, at
man får flyttet nålen på et af tidens store klima- og miljøpolitiske områder – udtagning af udledende
lavbundsjorde – på en måde, som møder opbakning i lokalbefolkningen.
Det afgørende for kommunerne ift. at bringe deltagereffekten i spil vil således være at finde og
engagere lokale ildsjæle og små fællesskaber på vej, som der er masser af derude, og styrke deres
netværks- lederkompetencer, så de kan organisere større fællesskaber, der kan generere nye
løsninger og accelerere adfærdsændringer. Og netop her har kommunerne en unik position, fordi de
i kraft af deres nærhed til borgerne, har muligheden for at samle og engagere borgere i lokale
fællesskaber, hvor viden og handling supplerer hinanden. Det ligger lige for at betragte eksempelvis
bibliotekerne som en mulig indgang til øget deltagelse og inddragelse, at sætte sig for at arrangere
indkøbsfællesskaber, hvor grønne ildsjæle identificeres, som vil være værter for grønne middage,
hvor borgerne mødes og diskuterer, hvad de kan gøre ved f.eks. madvaner, madspild og